Moscow: WHO must clarify sources behind statement on 500 victims in Douma

Latest news

    The WHO may have fallen for lies coming from flawed sources, when it released a statement reporting that 500 people with signs of chlorine poisoning had been treated in Syria’s Douma, said a senior Russia diplomat.

    The statement released by the World Health Organization (WHO) on Wednesday cited “Health Cluster partners” as the source of the information, which the UN body called a source of serious concern. Moscow believes that, considering the controversy surrounding Douma, the WHO has to clarify who those sources were exactly.

    “According to our information, those partners are no one else than representatives of the notorious White Helmets group,” Gennady Gatilov, Russian envoy to the Geneva offices of the United Nations, told journalists.

    Read more

    WHO 'alarmed' about 'chemical attack' in Syria as West scurries to blame Assad ahead of probe

    “We asked the WHO to name those partners, the hospitals where the alleged 500 patients were treated, report who counted that number, who diagnosed them and so on,” he said, adding that the WHO staff “failed to provide detailed information to substantiate the claims in the statement.”

    The diplomat added that under Russian pressure, the WHO said that the sources they received the information from were not based in Syria. Instead, the information came from the Turkish city of Gaziantep, “which explains why we have serious reservations about” the source, the diplomat said.

    “There is only one operational hospital in Douma now. All the others are no longer operational,” Gatilov stated. “We cannot exclude that the WHO leadership had been pressured by some Western powers, which are interested in escalating the tension over Syria.”

    The nature of the incident in Douma, which was reported on April 7 by pro-jihadist sources, remains a matter of debate. The sources blamed it on the Syrian government, with some nations, like the US, taking the report at face value and claiming that it justifies military action against the government forces. Moscow says the report’s evidence of the alleged attack was fabricated with an apparent goal to draw the US into attacking the victorious Syrian Army troops.

    The Organization for the Prohibition of Chemical Weapons announced on Tuesday that it will deploy a fact-finding mission to Douma, with Damascus pledging full cooperation to inspectors.

    View the original article: https://www.rt.com/news/423862-who-statement-flawed-sources/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=RSS

    Think your friends would be interested? Share this story!

    In the same category are

    UK boasts of securing its skies from ‘aggression’… by peeking at Russian bombers in int’l airspace The Royal Air Force has fearlessly thwarted yet another act of ‘Russian aggression’ in the British domain, by escorting a couple of Tu-160 bombers fly...
    ‘Robotic skins’ brings inanimate objects to life and gives them purpose (VIDEO) Yale researchers have created a new ‘robotic skin’ design that can pretty much turn any inanimate object into a multifunctional robot at a moment’s no...
    ‘Freedom of navigation isn’t a freedom to invade & infringe upon sovereignty’ – China’s UK envoy Beijing “cherishes” the freedom of navigation principle but will not remain idle as Western powers use it as a pretext to show off their “military mig...
    Vietnamese President Tran Dai Quang dies aged 61 – state radio Vietnamese President Tran Dai Quang has died in the hospital from a “serious illness despite efforts by domestic and international doctors and profess...
    China tells US to withdraw sanctions on military or ‘bear the consequences’ Beijing has threatened that Washington will face “consequences” if it doesn’t withdraw the recent batch of sanctions against China over military coope...
    Former Southwest employee sues airline over ‘whites only’ break room & home-made ‘noose’ Southwest Airlines is being sued over racial discrimination claims, with a former employee stating that there was a ‘whites only’ staff break room at ...

    Leave a comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.